Обществена консултация - Предложения по проект на постановление на Министерския съвет за предоставяне на високотехнологични помощни средства
Инициатива „Защита срещу нарушаването на правата и неравното третиране на хора с увреждания“ се изпълнява в рамките на проект „Права и ценности" и е финансирана от Европейския съюз и фондация „Работилница за граждански инициативи" (ФРГИ).
ПРЕДЛОЖЕНИЯ
ОТНОСНО:
провежданата обществена консултация по Проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на условията и реда за предоставяне и финансиране на високотехнологични помощни средства в рамките на инвестиция „Предоставяне на помощни средства на лица с трайни увреждания“ по Националния план за възстановяване и устойчивост
Срок: 24.03.2025 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
във връзка с провежданата обществена консултация по Проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на условията и реда за предоставяне и финансиране на високотехнологични помощни средства в рамките на инвестиция „Предоставяне на помощни средства на лица с трайни увреждания“ по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Ви предоставяме следните коментари и предложения по текста:
1)
Чл. 5 от проекта на ПМС, предвижда в целевата група да попаднат лица с увреждания - деца до 18 годишна възраст и възрастни в трудоспособна възраст.
Не се уточнява минималната възраст за децата и максималната за възрастните.
Разумно е да има минимална възрастова граница за децата, която да се определя от социалните служители според потребностите на детето. Например, едва ли 6 годишно дете ще може да ползва ефективно брайлов компютър.
За възрастните в § 3 се уточнява, че трудоспособната възраст е до определената в чл. 68 от КСО, но това създава условия за неравнопоставеност между мъжете и жените, тъй като въпросният член предвижда възможност жените да се пенсионират по-рано от мъжете. Следва да има обща горна граница за мъжете и жените, например 65 годишна възраст.
2)
В чл. 19 е предвидена възможност при пропуски в документацията на доставчика производството по заявлението му да бъде прекратено (чл. 19, ал. 2). Възможно е въпреки предвидените усилия (по ал. 3) за отстраняване на несъответствията, в крайна сметка производството да бъде прекратено.
В тези случаи следва кандидат ползвателят да има възможност да се обърне към друг доставчик (ако има такъв) или да се обърне към същия доставчик по-късно (ако причината за прекратяване на производството е отстранима във времето).
3) Предложение към чл. 18: Да се предвиди възможност тристранното споразумение и изискуемите придружаващи го документи да бъдат изпращани и по електронен път, вкл. през ССЕВ, за ускоряване на процеса на обработка на документи.
4)
Редакционни бележки:
чл. 9, т. 4 в ) текстът: "имат задължения .............." по-логично е да бъде "нямат задължения"
чл. 9, т. 4 г ) - текстът следва да се пренапише, например:
"в случай че лицата са реабилитирани за изискванията, посочени по букви а), б) и в) се счита, че изискванията са изпълнени;"
------
Чл. 17. (2) ".... и попълват образеца на тристранното споразумение по чл. 7, ал. 1 т. 3." следва да се коригира на : ".... и попълват образеца на тристранното споразумение по чл. 7, ал. 2, т. 3."
и
Чл. 17. (3) ".... чл. 7, ал. 1 т. 3, ....." следва да се коригира на: ".... чл. 7, ал. 2, т. 3, ....."
---------------
Чл. 18. " …. тристранно споразумение по чл. 7, ал. 1 т. 3 ..... " следва да се коригира на " …. тристранно споразумение по чл. 7, ал. 2, т. 3 ..... "
Чл. 18. т. 3 текстът: ".... помощни средства от раздели I, II, II, IV и V" следва да се коригира на: ".... помощни средства от раздели I, II, III, IV и V"
------------------
Чл. 20. (1) "След приключване на проверката по чл. 16, ал. 1, ..... тристранно споразумение по чл. 7, ал. 1 т. 3 .................." следва да бъде: "След приключване на проверката по чл. 19, ал. 1, ............. тристранно споразумение по чл. 7, ал. 2, т. 3 .............."
чл. 21 - и в трите алинеи, в чл. 22, следва да се цитира "............ тристранно споразумение по чл. 7, ал. 2, т. 3 .............."
В чл. 22, 23, 24 и 26 Препратките към чл. 7, ал. 1, т. 3 следва да се поправят на чл. 7, ал. 2, т. 3.
Надяваме се, че нашите коментари и предложения ще бъдат взети предвид при окончателния текст на постановлението.
С уважение,
Хюсеин Исмаил
Председател на Фондация "Хоризонти"